sobota, 11 sierpnia 2012

Męskie wizerunki w reklamach nie takie idealne...?


Badania: 
Mężczyźni źle odbierają marketingowe wizerunki „idealnej męskości”!

Specjalistka od marketingu z Uniwersytetu Illionois, Cale Otnes, w swojej pracy naukowej zajmuje się zależnością pomiędzy konsumpcją a reklamowaniem. Twierdzi ona, iż mężczyźni porównujący siebie z przedstawianymi w reklamach wzorcami hypermęskości czy też modelami prezentującymi przerysowane, stereotypowe męskie cechy czy zachowania mogą czuć, iż sami nie spełniają tych wymogów bądź – że są słabsi. Wiele badań poświęcono negatywnemu wpływowi reklam na kobiety i dzieci, znacząco mniej jednak zbadano, jak reagują na nie mężczyźni.

Najczęściej reklamy serwują nam wizerunki mężczyzn na imprezach, bądź prezentujących zachowania promiskuitywne (łatwe i częste wchodzenie w relacje seksualne z dużą ilością partnerek). Niektórych mężczyzn takie portretowanie ich płci odrzuca, a co za tym idzie – spada skuteczność reklamy.

Cale Otnes wraz z Lindą Tuncay z Uniwersytetu Layola przeprowadziły pierwszy z planowanej serii badań eksperyment, w wyniku którego wyłoniły 6 postaw, jakie mężczyźni przyjmują wobec reklam. Połowa z nich jest negatywna: sceptycyzm, unikanie oraz obojętność. Pozostałe zaś, pozytywne – wzmocnienie, pragnienie oraz poszukiwanie – przyjmujący takie postawy mężczyźni korzystają z reklam jako narzędzia motywującego, dzięki któremu mogą poprawić wybrane areały swojej osoby. Już te pierwsze wyniki pokazują, iż mężczyźni, jako odbiorcy, są o wiele bardziej zróżnicowaną grupą konsumencką niż do tej pory sądzono.

Głębsze zrozumienie reakcji męskich na reklamy, pozwoli specjalistom od marketingu lepiej przygotowywać swoje materiały, a także wziąć odpowiedzialność za prowadzone przez siebie kampanie. Badania te prowadzone są nie po to, aby dać firmom lepsze narzędzie do manipulowania ludźmi, ale by otworzyć im drogę do bardziej etycznego postępowania.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz